Tehetséggondozó műhely 2017-2018-as tanév:



Tehetséggondozó műhely 2016-2017-es tanév:

  • Beszámoló / film / prospektus

  • 2017. 06. 13. A Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk foglalkozásai egy kellemes kirándulással zárultak a Déli-Bükk lankáin. Június 13-án buszra szálltunk és Kardos Balázs 11.D osztályos tanuló vezetésével elindultunk Sályba. Szép emlékei vannak a vidékről és szerette volna megmutatni nekünk is. Sályban megnéztük, hogy Gárdonyi Géza hova járt iskolába, majd fotókat készítettünk az emléktábláról. Három nevezetes kastélya van Sálynak, a Szepessy László által átépített kastély, az Eötvös- és a Fáy-kastély. Iskolák működnek bennük, ezért csak kívülről láthattuk őket, majd tovább robogtunk a hegyek felé. Szinte hihetetlen volt, hogy a szomszéd település, Latorcapuszta magaslatain hajdanán három vár is állt. Túránk erről a településről indult. Természetesen felkerestük a romokat és gyönyörködtünk a szép kilátásban. Több társulás megismerésére is lehetőségünk volt. A lejtőszteppréten tömegesen érő szamóca bőségesen elég volt mindenkinek. A gyertyános-tölgyes, bükkös, a szurdokerdő és a patak menti vízi társulások növény- és állatvilágának gazdagsága mindenkit felvillanyozott. A szurdokerdő lejtőin turbánliliomot fotóztunk, a patakban fekete csigát vizsgáltunk, simogattunk zöld gyíkot és szarvasbogarat. A terület bekerített részén vadasparkot alakítottak ki, ahol tömegesen láttunk muflont, szarvast és dámvadat. Visszaérve a buszhoz, amely a patak szomszédságában pihent, vízminőséget vizsgáltunk, mikroszkópban vizsgálódtunk és értékeltük az éves munkát. Kicsit fáradtan, de élményekkel gazdagodva indultunk haza.
    Képek

  • 2017. 05. 30. Május 30-ára Tehetségnapot szerveztünk a biológia előadóba, ahol a Természettudományi Tehetséggondozó Műhely tagjai mutatkoztak be. A programot az iskola honlapjára is feltettük és meghirdettük a diákok körében is. A tanulói előadások után Kardos Balázs 11.D és Katona Gergő 11.A osztályos tanulók kémiai kísérleteket mutattak be. A program nagyon jól sikerült és reméljük, hogy több tanuló is kedvet kapott a műhelymunkában való részvételre.
    Képek

  • 2017. 05. 26. Május 26-án a tantermet elhagyva, terepi megfigyelésre indultunk Felsőtárkányba a Bükki Nemzeti Park Oktatóközpontjába. Fitala Csaba a Bükki Nemzeti Park természetvédelmi őre Madárvonulás, madárgyűrűzés címmel tartott előadást, majd az előzőleg felállított hálókba berepült madarakat vizsgáltuk meg. Énekes rigó fiókát, feketerigót, zöldikét és kékcinegét is közelről láttunk, majd madarat gyűrűztünk és a mért adatokat rögzítettük. Ezután a terepi megfigyeléseket végeztük el: lábnyomok után nyomoztunk, madárhangot gyűjtöttünk, ízeltlábúakat határoztunk, majd patakvizsgálatot és vízminőség vizsgálatot végeztünk.
    Képek

  • 2017. 05. 23.  A május 16-ai és 23-ai foglalkozásunk a Tehetségnapra készülődéssel telt. A diákok kiválasztották azokat a foglalkozásokat, amelyeket szívesen bemutatnának a résztvevőknek. Plakátokat készítettek, átnézték a tanulói feladatlapokat, információkat gyűjtöttek az interneten.
    Képek

  • 2017. 05. 11. Az Eszterházy Károly Egyetem május második hetében rendezte meg a Botanika hete programsorozatát. A 11. évfolyam biológia tagozatos, fakultációs,  TT műhelyes diákjai pénteken a Növényház nyílt napjára látogattak el, ahol a Növényház növényei mellett a továbbszaporításukkal ismerkedtek. Praktikus tanácsokat kaptak arra, hogyan gondozzák és szaporítsák otthoni növényeiket.
    Képek

  • 2017. 05. 02. A május 2-ai foglalkozásunkon a szol-gél állapot volt a témánk. Miután elvégeztük a kémiai vizsgálatokat, a tapasztalatokat a mindennapi gyakorlatban is kamatoztattuk. Megtanultuk hogyan készíthetünk majonézt, majd pudingot főztünk, gyümölccsel feldíszítettük a tortalapunkat, végül tortazselé került a tetejére. Nem sokáig gyönyörködtünk az elkészült mesterműben, mert gyorsan szétkapkodtuk a szeleteket és jóízűen elfogyasztottuk az utolsó morzsáig.
    Képek

  • 2017. 04. 25. A TT műhely április 25-ei foglalkozásán a méztermeléssel, a méz tulajdonságaival ismerkedtünk meg. Megtudtuk, hogy a méhek összetett kommunikációs jelekkel mondják el társainak a mézlelőhely pontos irányát, sőt még a mennyiségről és minőségről is tájékoztatni tudják a többieket. Kóstoltunk selyemvirág-, akác-, gesztenye-, repce-, erdei vegyes virágmézeket és kiderült, hogy aromájukban teljesen különböznek egymástól. Mielőtt elfogyott volna, kémiai vizsgálatokkal néztük meg, hogy mi minden értékes anyag van bennük.
    Képek

  • 2017. 04. 24. LEGO gyárlátogatás
    beszámoló
    Képek

  • 2017. 04. 11. Tavaszi szünet előtti foglalkozásunk a húsvéti ünnepekre épült. Berzseléssel tojást festettünk, csokitojást öntöttünk és Katona Gergő jóvoltából elkészült a kémikusok tavaszi virágoskertje is.
    Képek

  • 2017. 04. 04. Az április 4-ei foglalkozáson az indikátorokkal ismerkedtünk. Láttunk színváltó káposztalét, lila ibolyából készítettünk sárga ibolyát és kiderült, hogy egyes fogkrémek kémhatása nem tesz jót a fogzománcunknak.
    Képek

  • 2017. 03. 28. A március 28-ai foglalkozásunkat a Dobós Tudományos Napok keretében tartottuk. Katona Gergő 11. A osztályos tanuló Színes kémia címmel tartott foglalkozást diáktársainak. Rövid elméleti ismertető után a csoportok Gergő útmutatásai mellett kísérletezhettek, színes vegyületeket állítva elő.
    Képek

  • 2017. 03.21. A csillagászati tavasz első napján (március 21.) foglalkozásunk ismét a talajról szólt. Megvizsgáltunk a mezőgazdasági boltban vásárolt kerti virágföld kémiai összetételét és arra a megállapításra jutottunk, hogy vásárlás előtt érdemes megnézni a rajta lévő összetételre vonatkozó tájékoztatót, ha azt szeretnénk, hogy az elültetett növényünk szépen fejlődjön. Ugyanis ebben a talajban minimális volt a növényeknek szükséges ionok mennyisége.
    Képek

  • 2017. 03. 07. Közeledik a tavasz, így a ház körüli munkák is lassan elkezdődnek. A március 7-ei foglalkozásunkon arra kerestük a választ, hogy milyen tulajdonságai vannak a talajoknak, ezek hogyan függnek össze termékenységükkel. Három ismeretlen talajmintát vizsgáltunk, majd a foglalkozás végén a legjobb tulajdonságokkal rendelkezőbe ültettük be a fürtös gyöngyike hagymáinkat. Hamarosan elválik, hogy választottunk-e.
    Képek

  • 2017. 02. 28. A 2017. február 28-ai foglalkozáson a szépségápolásé volt a főszerep, fürdőgolyókat és kézkémeket készítettünk házilag. Az előző héten készített szappanokat is kivettük a formákból, három-négy hét száradás után mindenki otthon is kipróbálhatja.
    Képek

  • 2017.02.06. A február 6-ai foglalkozásunkon a víz keménységével ismerkedtünk. Láthattuk, hogy a vízkő hogyan keletkezik, milyen rombolásokat végezhet háztartási eszközeinkben.
    Képek

  • 2017.01.31. A TT műhely január 31-ei foglalkozásán folytattuk a kristályok vizsgálatát. Kézbe vettük a természetben gyűjtött ásványokat, majd kísérleti úton mi is előállítottunk különböző kristályokat.
    Képek

  • 2017. 01 19. 2017. január 19-én a 7. órában az Eszterházy Károly Egyetem oktatója, Zsófi Zsolt tartott beiskolázási tájékoztatót a biológia-kémia előadóban. A karok és képzések bemutatásán túl, mivel a borászati kutatóintézet munkatársa, elsősorban a borászati képzésekről, az oktatott tárgyakról, a duális képzés lehetőségeiről beszélt a diákoknak.
    Képek

  • 2017. 01. 17. A január 17-ei foglalkozásunkon a múlt héten lehullott havat vizsgáltuk. A diákok különböző területekről származó havat hoztak magukkal. Megnéztük sztereo-mikroszkópban a hókristályok alakját, majd felolvasztottuk a mintákat és vízminőségvizsgálatot végeztünk. A legszennyezettebb mintákban magas klorid-ion és nitrát-ion tartalmat mutattunk ki, aminek megbeszéltük a lehetséges okait.
    Képek

  • 2016. 12. 13. Az év utolsó műhelyfoglalkozása a karácsonyi készülődés jegyében telt. Készítettünk karácsonyi mécseseket, dekorációkat, gyümölcssalátát csokifondü-vel és természetesen a kísérletek sem maradhattak el. Kristályokat növesztettünk és csillámló hóesést varázsoltunk a főzőpohárba.
    Képek

  • 2016. 11. 29. A 2016. november 29-ei foglalkozáson résztvevők számára kiderült, hogy a szódabikarbóna a háztartások univerzális kelléke. Hiszen megtudtuk, hogy lehet vele tüzet oltani, jó a leégett ételmaradék eltávolítására, ha elrontottuk a gyomrunkat néhány kiskanállal helyrehozhatjuk a bajt és még fürdősót is készíthetünk belőle.
    Képek

  • 2016. 11. 22. A november 22-ei foglalkozáson két TT műhelytagunk, Kardos Balázs és Lóczi Zsolt vállalkozott arra, hogy Szín, szag, füst címmel látványos kémiai bemutatóra és kísérletezésre invitálja a résztvevőket. A foglalkozás címéhez hűen a fiúk valóban megszínesítették a délutánt és a jódnak köszönhetően a lila füst sem maradt el.
    Képek

  • 2016. 11. 08. A november 8-ai foglalkozáson a tartósítás, befőzés volt a témánk. Felidéztük, hogy milyen eljárásokkal tudjuk meghosszabbítani az élelmiszerek fogyaszthatóságát. Megfigyeltük, hogy a sózás hatására vizet juttatnak a sejtek környezetükbe. A különböző ecetek más pH-t mutatnak, a tészta kelésekor szén-dioxid szabadul fel. A foglalkozás végén készítettünk cukrozott szilvabefőttet és savanyítottunk káposztát.
    Képek

  • 2016. 10. 25. A 2016. október 25-ei TT műhelyen a Halloweenre készülődtünk. Játékos és színes kísérleteinkkel igyekeztünk elűzni az ártó szellemeket, majd a foglalkozás végén mécseseket készítettünk és töklámpásokat faragtunk. A remekművekből kiállítást készítettünk az 1. emeleten.
    Képek

  • 2016.10.20. Az október 20-i foglalkozáson a tartósítás formáival (szárítás, sózás, füstölés, fagyasztás, savanyítás) ismerkedtünk meg. Készítettünk szilvabefőttet, savanyítottunk káposztát. A foglalkozáson elhangzott praktikus tanácsokat és ötleteket otthon is hasznosítani tudjuk.
    képek

  • 2016.10.11. A 2011. október 11-i foglalkozáson a háztartásban használatos savakkal ismerkedtünk meg. Megtanultuk, hogy mit használhatunk a csapok tisztítására, zsíroldásra és soha ne öntsünk össze hypo-t és sósavat.
    képek

  • 2016.10.04. A 2016. október 4-ei műhelymunkán folytattuk az "Eger a szőlő és borvárosa témát". Bort pároltunk be és megmértük az alkohol tartalmát. Közben előkerült a frakcionált desztilláció eljárás, és az alkohol hatása a szervezetre. Végül fekete kígyókat gyártottunk. Aki kíváncsi rá hogyan, jöjjön el a következő foglalkozásra.
    képek

  • 2016.09.27. 2016. szeptember 27-ei foglalkozásunkon a szőlőé volt a főszerep. Egriek révén fontosnak tartjuk, hogy a diákok ismerjék történelmi borvidékeinket, a szőlőtermesztés hagyományait, a szőlő és a belőle készült bor összetételét. A történelmi borvidékek felelevenítése után, kimutattuk a cukrokat a szőlőből, megnéztük fokolóval cukortartalmát. Természetesen a cukortartalom meghatározásakor az ízérzékelésünket is erősen igénybe vettük.
    képek

  • 2016.09.22. Ha szeptember harmadik hete, akkor biológus-avató! Így van ez immáron kilenc éve!
    A hagyományokhoz híven a 10. D biológia tagozat vállalta magára a szervezési feladatokat. A „szenvedő alanyok” most is a 9. D biológia tagozatosai voltak. A játékos vetélkedő meghozta a jókedvet, az addig ismeretlenek jó ismerőssé váltak. A délutánt a kilencedikesek fogadalma zárta, amit szörpös- narancsleves kémcsőkoktéllal pecsételtek meg.

    képek

  • 2016.09.13. A 2015-2016-os tanévben újra elindítottuk Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünket. A műhely nyitottá tételével azok a 8. osztályosok is részt vehetnek foglalkozásainkon, akik szeretnék jobban megismerni iskolánkat, természettudományi érdeklődésűek és szívesen eltöltenek velünk egy órát.

    Szeptember 13-án, az első foglalkozáson azok a diákok készültek élménybeszámolóval, akik tehetséggondozó táborokban vettek részt a nyáron. Dósa Anna és Lóczi Zsolt 11. D osztályos tanulók a Debreceni Egyetem táborában jártak. Anna szövettenyésztéssel, Zsolt a Nagyerdő korhadt fáinak faunájával foglalkozott. A vizsgálatok egy héten át tartottak, majd eredményeiket és azok kiértékelését a tábor közönségének mutatták be. A kutatás mellett előadásokat hallgattak, közösségépítő programokon vettek részt. Bóta Boglárka 12. B osztályos tanuló nemcsak a Debreceni Egyetem táborában, hanem az ELTE táborában is részt vett. Ő etológiai témával foglalkozott, amit szintén a táborozók előtt mutatott be. Mindkét táborban jól érezte magát, végigjárhatta az egyetem természettudományi laborjait, beszélgethetett egyetemistákkal. A táborozók nemcsak a kutatás módszereivel ismerkedhettek meg, hanem a képző intézményekkel is. Tapasztalataik segíthetik pályaválasztásukat, beszámolójuk motiválhatják a műhely résztvevőit arra, hogy jövőre ők is jelentkezzenek a táborba.
    képek

    .

Tehetséggondozó műhely 2015-2016-es tanév:

  • A 2015-2016-os tanévben újra elindítottuk Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünket. A műhely nyitottá tételével azok a 8. osztályosok is részt vehetnek foglalkozásainkon, akik szeretnék jobban megismerni iskolánkat, természettudományi érdeklődésűek és szívesen eltöltenek velünk egy órát.
    Szeptember 13-án, az első foglalkozáson azok a diákok készültek élménybeszámolóval, akik tehetséggondozó táborokban vettek részt a nyáron. Dósa Anna és Lóczi Zsolt 11. D osztályos tanulók a Debreceni Egyetem táborában jártak. Anna szövettenyésztéssel, Zsolt a Nagyerdő korhadt fáinak faunájával foglalkozott. A vizsgálatok egy héten át tartottak, majd eredményeiket és azok kiértékelését a tábor közönségének mutatták be. A kutatás mellett előadásokat hallgattak, közösségépítő programokon vettek részt. Bóta Boglárka 12. B osztályos tanuló nemcsak a Debreceni Egyetem táborában, hanem az ELTE táborában is részt vett. Ő etológiai témával foglalkozott, amit szintén a táborozók előtt mutatott be. Mindkét táborban jól érezte magát, végigjárhatta az egyetem természettudományi laborjait, beszélgethetett egyetemistákkal. A táborozók nemcsak a kutatás módszereivel ismerkedhettek meg, hanem a képző intézményekkel is. Tapasztalataik segíthetik pályaválasztásukat, beszámolójuk motiválhatják a műhely résztvevőit arra, hogy jövőre ők is jelentkezzenek a táborba.
    képek

  • 2016.06.07. A június 7-ei foglalkozáson az éves munka értékelésére került sor. A diákok megosztották velünk, hogy a tanév során mely foglalkozásokat tartották a legjobbnak, majd megnéztük azt a kisfilmet, amelyet Novák Blanka 10.A osztályos műhelytag készített a műhelymunkák képeiből.

  • 2016.06.01. A június 1-én rendezett Tehetségnapon bemutatkozott a Természettudományi Tehetséggondozó Műhely is. A diákok és az érdeklődő kollégák megismerhették a műhelyben folyó munkát. A diákok beszéltek azokról a megfigyelésekről, kísérletekről, eredményeikről, amivel az év során foglalkoztunk. A tanulói beszámolók után Katona Gergő 10. A osztályos tanuló, az általa összeállított kísérletekből tartott foglalkozást a diákoknak. A műhelymunkáról Novák Blanka 10. A osztályos tanuló készített filmet, amelyet levetítettünk a kollégáknak.
    Képek

  • 2016.05.31. Május végén az utolsó simításokat végeztük azokon a plakátokon, amelyekkel a Tehetségnapra készültünk. A pályázatból beszerzett számítógépek segítették az adatgyűjtést, a vízkultúrás kísérletek eredményeinek kiértékelését.
    Képek

  • 2016.05.24. Elkezdtük a tehetségnapra készülődést. Megbeszéltük, hogy ki mit vállal és hozzáláttunk a plakátok elkészítéséhez. Átnéztük a korábban kitöltött feladatlapokat, adatokat gyűjtöttünk és rendeztünk a számítógépen, képeket nyomtattunk. Mindenki izgatottan várja, hogy bemutassuk munkánkat a nagyközönségnek is.

  • 2016.05.17. Május közepén ellátogattunk az egri megyei kórház újonnan átadott részlegébe. Megismerkedtünk az orvos diagnosztika korszerű eszközeivel, a CT és az MRI készülékkel. Megtudtuk, hogyan működnek a berendezések és milyen betegségek pontosabb felismerését teszik lehetővé a sikeresebb gyógyítás érdekében.
    Képek

  • 2016.05.10. A Természettudományi Tehetséggondozó Műhely tagjai és a tizenegyedikes biológia tagozatos diákok május 10-én az egri Mentőállomást keresték fel. Itt megismerkedtek a mentés szervezésével, a mentésben résztvevő járművek felszereltségével és a napi munkában használatos eszközökkel. Kipróbálhatták az EKG működését, gyakorolhatták a lélegeztetés és újraélesztés technikáját. Köszönjük a Mentőállomásnak, hogy lehetőséget adott arra, hogy munkájukba betekinthessünk.
    Képek

  • 2016.04.26. Az április 26-ai foglalkozásunkon elkezdtük a készülődést a tehetségnapra. Terveztünk, rajzoltunk, festettünk, miközben a tanév élményei is előkerültek.
    Képek

  • 2016. 04. 19. A 2016. április 19-ei foglalkozásunkon Bükkzsércre utaztunk. Egyik TT műhelytagunk nagymamája lakik ott és mesélte, hogy tavasszal mindig kilátogatnak a Kerek-hegyre, hogy megcsodálják a nyíló bíboros kosborokat. Ezek a növények az orchidea-félékhez tartoznak és lejtősztyeppekben, erdőszéleken láthatjuk őket. Gyönyörű, napsütötte időben indultunk a Déli-Bükk lejtői felé. A falutól nem messze, a Kerek-hegyen, valóban megtaláltuk a növényeket. A lejtősztyepprét mást is tartogatott számunkra: erdei szellőrózsát, magyar szegfűt, tavaszi héricset, számtalan rovart és még egy őzet is kiugrattunk a bokorból. Kellemes délutánt töltöttünk együtt.
    Képek

  • 2016. 04. 12. A 2016. április 12-ei foglalkozáson a titkosírások módszereivel ismerkedtünk meg. Megtudtuk, hogy többféle módszerrel tudunk titokban üzenni egymásnak és természetesen ezeket az eljárásokat ki is próbáltuk.
    Képek

  • 2016. 04. 05. A hagyományosan megrendezett Dobós Tudományos Napok keretében került sor a TT műhely foglalkozására. A foglalkozást rendhagyó módon egy tehetséges diákunk, Katona Gergő tartotta, aki rendszeres résztvevője a műhelynek és időnként vállalkozik arra, hogy diáktársait bevezeti a kémia világába. Ebből az alkalomból Vízkémia címmel tartott előadást, majd kísérleti foglalkozást a diákoknak.
    Képek

  • 2016. 03.10. 2016. március 10-én tanulmányi kirándulást tettünk Jászberényi Állatkertbe és a kecskeméti Mercedes Gyárba. Néhány gondolat diákjaink élménybeszámolóiból:
    Képek

  • 2016.03.03. 2016. március 8-án biológiai modellek készítésével foglalkoztunk. Előzőleg megnéztük a modellezést, mint biológiai módszert, majd mindenkinek fantáziájára, ügyességére volt bízva, hogy a következő alkalommal mit fog készíteni. Diákjaink jobbnál- jobb ötletekkel álltak elő. Készült szárkeresztmetszet, virágmodell, papucsállatka és hidra.
    Képek

  • 2016.03.01. 2016. március 1-én folytattuk a vízkultúrás vizsgálatokat. Egy hét eltelte után már különbségek is mutatkoztak, hiszen volt olyan növényünk, amely új levelet hozott, gyökérkezdemények figyelhetők meg rajta.
    Képek

  • 2016.02.16. Ezen a foglalkozáson megtudhattuk, hogy mi okozza a fémek korrózióját és hogyan lehet megvédeni fémeszközeinket tőle.
    Képek

  • 2016.02.09. Intézményünk január végén vehette át az Ökoiskola címet. Ezen felbuzdulva, február 9-én hozzáláttunk madáretetők készítéséhez, amit a munka végeztével el is helyeztünk az iskola fáin. Örömmel láttuk, hogy több madárfészek is van már az ágakon, így reméljük, hogy gondoskodásunkkal még több madárnak adhatunk otthont.
    Képek

  • 2016.02.02. 2016. február 2-ai foglalkozásunkon folytattuk a narancsos kísérleteket. Többek között kíváncsiak voltunk arra, hogy a narancs mennyi C-vitamint tartalmaz.
    Képek

  • 2016.01.19. 2016. január 19-én rendeztük az általános iskolák 8. osztályosainak rendezett biológia verseny döntőjét. A résztvevők két internetes forduló eredményei alapján kerültek be a döntőbe. Ökoiskolaként figyeltünk arra, hogy a résztvevők egészséges élelmiszert kapjanak a verseny ideje alatt (gyümölcslé, müzli szelet) és a feladatok között szerepeljen környezetvédelemmel kapcsolatos kérdés is. A TT műhely tagjai az előkészítésben és a lebonyolításban segédkeztek. A tanulók eredményeihez ezúton is gratulálunk!
    Képek

  • 2016.01.05.  Az újévet narancsos kísérletekkel indítottuk, január 5-én. A narancs szezongyümölcsként lédús, érett, ekkor a legalkalmasabb kísérletek elvégzésére. Megvizsgáltuk mikroszkópban olajtartó járatait. Kísérleteket végeztünk, hogy milyenek az illóolajok oldhatósági tulajdonságai. Mini áramfejlesztőt készítettünk narancsból.
    Képek

  • 12.15. A karácsony fontos kelléke a hógömb, mert ha nem is esik, egy kicsit megrázva felidézhetjük a téli hóesést. Katona Gergő megmutatta nekünk, hogy kémiai kísérlettel hogyan készítsünk hóesést, majd hozzáláttunk a sajátunk elkészítéséhez. Ötletekből nem volt hiány, amit a képek is bizonyítanak.
    Képek

  • 12.08. A karácsony közeledésével a foglalkozások is az advent jegyében telnek. December 8-án gyertyát öntöttünk. Illatos gyertyák mellett kelyhek, sőt narancsgyertyák is készületek.
    Képek

  • 12.01. December 1-én boncolási gyakorlaton a halak felépítésével és a vízi életmód összefüggéseivel foglalkoztunk.
    Képek

  • 11.27.2015. november 27-én a hatodik osztályosokat fogadtuk foglalkoztató délutánra. A tanulók gipszből vulkánmodellt készítettek, majd egyszerű anyagok segítségével vulkánkitörést szimuláltak. A Dobós diákok közreműködésével mindenkinek sikerült a feladat. Jókedvűen telt a délután, de a végére alaposan elfáradtunk.
    Képek

  • 11.17. November 17-én a nyolcadik osztályosok részére nyílt napot tartottunk, amelyen a TT műhelyesek is segítettek. Az iskola bemutatása után növénymetszeteket készítettünk és vizsgáltunk mikroszkópban.
    Képek

  • 11.10. November 10-én a műanyagok témakörét jártuk körbe. Megismerkedtünk sokféleségükkel, környezeti ártalmaival és a szelektív gyűjtés árnyoldalaival. Megtudtuk, hogy a hulladék mennyiségének csökkentése érdekében kifejlesztett eljárások sem teljesen hatástalanok a környezetre.
    Képek

  • 11.03. November 3-án a Szent József forrást kerestük fel, ahol vízminőség vizsgálatot végeztünk. Vittünk magunkkal sugárzásmérőt, mert a szóbeszéd szerint, a víz radon tartalma miatt sugároz. Ezt a mérések nem támasztották alá! Örömmel jelenthetjük, hogy a forrás vízminősége kiváló és nyugodtan lehet belőle fogyasztani.

  • 10.20. Október 20-án tóvizet és az egy hétig érlelt egysejtű tenyészeteinket vizsgáltuk meg mikroszkóp alatt. Egy csepp vízben hihetetlen nyüzsgés lehet, amit sokan nem gondoltak volna, de ezen a napon megtapasztalhatták. Láttunk kovamoszatokat, zöldmoszatokat, ostoros moszatokat, papucsállatkát, ormányos állatkát, harangállatkát, kerekesférget és még sorolhatnám…
    Képek

  • 10.13. Október 13-án sorra vettük őszi gyümölcseinket és terméseinket, amikből szénhidrátot, fehérjét, lipideket mutattunk ki. A konyhai tudás sem ártott, hiszen reszeltünk, dörzsmozsárban törtünk, vágtunk, főztünk. És persze a maradékot mind megettük!

  • 10.06. Október 6-án TT műhelyünk egyik diákja, Novák Blanka vállalkozott arra, hogy megtartsa a foglalkozást. Nyáron a Debreceni Egyetem kutatótáborában vett részt, ahol növényélettani vizsgálatokat végzett és ennek eredményeiről számolt be. Utána vörös rózsákat vizsgáltunk segítségével, amelyek szépsége a mikrovilágban is elbűvölő volt.
    Képek

  • 09.29. Szeptember 29-én a TT műhelyesekkel ellátogattunk a Végvári vitézek megújult terére. A tér igényes kialakítása mellett praktikus lehetőséget kínál az Eger-patak élővilágának tanulmányozására és vízminőség vizsgálatok elvégzésére, hiszen könnyen megközelíthető a vízfelszín. Sajnos a vizsgálatok nem a legjobb vízminőséget mutatták. Arra a következtetésre jutottunk, hogy az építkezések miatti sok bolygatás, a felső szakaszon folyó további építkezések nem kedveznek a patak élővilágának.
    Képek

  • 09.22. A szeptember 22-ei foglalkozáson a felületi feszültséget vizsgáltuk. A végén a játék sem maradhatott el, óriás szappanbuborékokat eregettünk az iskola udvarán.
    Képek

  • 09.15. Szeptember 15-én a TT műhely tanuló tagja, Katona Gergő vállalkozott arra, hogy megtartsa a foglalkozást. Gergő, saját otthon végzett kísérleteit és fejlesztéseit mutatta be a többieknek, amit a többiek is kipróbálhattak. 
    Képek

  • 09.08. Örömmel jelenthetjük, hogy a Természettudományi Tehetséggondozó Műhely szeptember 8-án megkezdte idei működését. Várjuk azoknak a tanulóknak a jelentkezését, akik érdeklődnek a természettudományok iránt és szívesen dolgoznának velünk, egy csapatban!

                                                                         

 

Tehetséggondozó műhely 2013-2014-es tanév:

  • 03.04. Debreceni Egyetem előadása

    A Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Karának neves oktatói, a TÁMOP pályázat keretében tartottak előadásokat az élettudományok népszerűsítése érdekében. Az előadások március és április hónapban zajlottak nagy sikerrel. A diákok megtudták, hogy színekkel jelölve a molekulák láthatóvá válnak. Megismerték az agykutatás képalkotó módszereit, a hallás élettanát, a skorpiómérgek felhasználását, a fehérjekutatás eredményeit.
    Képek

  • 03.03.
    2014. március 3-án a Természettudományi Tehetséggondozó Műhely tagjaival, biológia, kémia fakultációsokkal és biológia tagozatosokkal, keltünk útra, hogy megnézzük Magyarország legnagyobb kőolajfinomítóját a százhalombattai Dunai Finomítót és a Természettudományi Múzeumot.
    Képek

  • 02.28.
    Képek

  • 01.13.
    A Természettudományi Tehetséggondozó Műhely 2014. január 13-ai foglalkozásán a kőzetek csoportosításával, fizikai jellemzőivel foglalkoztunk és modelleztünk egy tankhajó katasztrófát.  
    Képek

  • Karácsonyi foglalkozás
    Képek

  • 11.26.
    A Természettudományi Tehetséggondozó Műhely november 26-ai foglalkozásán mikrobiológiai vizsgálatokat végeztünk.
    Képek

  • 10.08.
    TT Műhelyünk október 8-ai foglalkozásán a szol-gél állapotot és a kolloidok tulajdonságait vizsgáltunk. A munkát gyümölcstorta evéssel zártuk, amelyre saját készítésű tortazselé került.
    Képek

  • 09.24.
    Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk szeptember 24-ei foglalkozásán az őszi zöldségekben és gyümölcsökben lévő szerves anyagokat vizsgáltuk meg.
    Képek

 

Tehetséggondozó műhely 2012-2013-as tanév:

  • 04.23.
    2013. április 23-án Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk szakmai kirándulásra indult a Mátrába. Első úti cél a Mátrai Erőmű volt, ahol végigkövethettük a lignit útját a keletkezésétől a felhasználásáig. Megtudtuk, hogy az erőmű milyen nagy gondot fordít a környezet védelmére. A Mátrában a Sás-tó környéke élővilágának megismerése után a piszkéstetői Obszervatóriumot kerestük fel.
    Képek

  • 04.09.
    2013. április 9-ei műhelyfoglalkozásunkon a vetületkészítés és térképszerkesztés rejtelmeibe vezettük be diákjainkat.
    Képek

  • 03.05.
    A Levegő-munkacsoport szakembereinek előadásában megismerkedtünk a légszennyező anyagokkal, a háztartások és az iskolai tanterem levegő minőségével és az azt befolyásoló tényezőkkel.
    Képek

  • 02.05.
    A Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyfoglalkozás keretében a halak testfelépítése és életmódjuk közötti kapcsolatot vizsgáltuk.
    Képek

  • 01.22.
    Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk a téli időre való tekintettel a lehullott hóval végzett vizsgálatokat.
    Képek

  • 12.18.
    Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk év végi (december 18.) utolsó foglalkozása az adventi készülődés jegyében telt. Kókuszgolyót készítettünk és illatos karácsonyi gyertyákat öntöttünk.
    Képek

  • 11.13.
    2012. november 13-án tartottuk újabb Természettudományi Tehetséggondozó Műhely foglalkozásunkat, amelynek témája a korrózió volt.
    Képek

  • 10.16.
    Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünk 2012. október 16-án tartotta következő foglalkozását, amelynek témája a felépítő és lebontó folyamatok voltak.
    Képek

  • Látványos kémia
    A Dobós Tudományos Napok keretében lezajló kísérletezések képei
    Képek

  • 10.02.
    Október 2-ai műhelyfoglalkozásunkon folytattuk a bor vizsgálatát, és meghatároztuk desztillálással és titrálással meghatároztuk alkohol-, és savtartalmát.
    Képek

  • 09.18.
    A 2012-2013-as tanévben is folytatjuk Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünket. A foglalkozásokat kéthetente kedden fél háromtól tartjuk a kémia előadóban. Emellett szakmai előadásokat, bemutatókat, terepi megfigyeléseket és tanulmányutakat szervezünk a műhelymunkában résztvevő diákok számára.
    A diákokkal való egyeztetés után, első foglalkozásunkat szeptember 8-án tartottuk, „Eger a szőlő és a bor városa” címmel. A gyakorlat során borvidékekkel ismerkedtünk, mustot készítettünk, cukrot mutattunk ki a mustból, illetve meghatároztuk a must cukorfokát.

    Képek

Tehetséggondozó műhely 2011-2012 -es tanév:

  • Balogh Dóra: A volt dobós diák "Bombák, savak, gyógyszerek- avagy miért jó vegyészmérnöknek lenni" címmel nagysikerű előadást tartott iskolánkban. Tovább...

  • 2012. március 6-án Természettudományi Tehetséggondozó Műhelyünkkel szakmai kiránduláson vettünk részt. Utunk során megismerkedtünk Magyarország egyik legnagyobb vegyipari cégével, a kazincbarcikai BorsodChem Zrt. üzemével, ahol egy általános tájékoztató után megmutatták a termelőegységeket és bevezettek minket a vegyészet rejtelmeibe. Ezután a Lázbérci- víztározó felé indultunk. Szakmai vezetőnk a víztározó létesítményének bejárása után bevitt minket a víztisztító üzembe, ahol megtudhattuk, hogy a természetes vízből végül hogyan lesz ivóvíz.
    Képek

  • 2012. április 19-én a Természettudományi Tehetséggondozó Műhely tagjaival szakmai kirándulást tettünk Debrecenbe. Délelőtt a Plazmaferezis Állomást kerestük fel, ahol megtudtuk, hogy a donoroktól vérplazmát vesznek le, amiből Gödöllőn gyógyszerek készülnek. Az állomás vezetője, Dr. Nagy Mária főorvos asszony ismertette a központ működését, elmondta, hogy ki lehet donor, milyen vizsgálatokkal történik az alkalmasság megítélése, és hogyan történik a plazmalevétel. Délután a Debreceni Egyetem Onkológiai Intézetét látogattuk meg, ahol Szántó János Professzor Úr mesélt munkájáról, a daganatos megbetegedések típusairól, okairól, a megelőzés fontosságáról. Ezután bejártuk a Debreceni Egyetem épületeit, majd a főépület előtti csoportfotózás után búcsúztunk a várostól.
    Képek